رواية مكر الاناث الفصل الثاني 2 بقلم مصطفي جابر
#البارت_الثاني
علياء بخبث : يانا يانتي يا حماتي اما خليته يبعتك دار المسنين مبقاش انا .
بعد شويه عند عايدة ( ام حسن )
عايدة بطمع: كدا الف الفين تلاته حلو وبدهب المخفية مرات ابني هيبقا خمسين الف اديهم لجوزي ونعمل المشروع اللي هو قالي عليه .
تليفونها رن.
عايدة بدلع: حبيبي عامل ايه.
الشاب بتمثيل: الحمدلله يا عايدة وحشتيني اووي ها جهزتي المبلغ ولا لسه.
عايدة: قريب اوي يا حبيبي متشلش هم .
طارق بهدؤء: تمم هستناكي .
عايدة بابتسامة: هو انت امتي هتقول لحسن ابني اننا متجوزين.
طارق بتوتر... قريب يا حبيبتي بس لازم امهد الموضوع لي حسم انتي عارفه ابنك لو عرف حاجه زي كده اول حاجه هتيجي في باله ان شاب صغير ضحك علي واحدة في جمالك وحلاوتك.
عايدة بحب: ماشي يا حبيبي زي ما تحب هسيب لك المفتاح تحت السجادة الي برا متتاخرش.
طارق : مش هينفع اجاي النهارده يا حياتي عندي شيفت تاني انتي عارفة العيانين بقا.
عايدة بزعل: طيب مع السلامه.
طارق بمكر: هعوضك يا حياتي سلام.
قفل معها بقرف: اوووف اخيرع هانت اهي و اخد القرشين واختفي انا غبي عشان دبست نفسي مع ام صاحبي .
تاني يوم.
علياء نزلت عند حماتها هي وجوزها ومعاها دهبها.
عايدة بطمع: ايوا كدا يابني ربنا يخليك.
لسه هتمد ايديها علياء منعتها: استني يا حماتي مش بالسرعة دي.
عايدة ببرود: خير.
حسن بهدؤء: علياء كان ليها شرط عشان توافق.
عايدة بغضب: تتشرط علينا ليه دا فلوسك يا غبي.
علياء ببرود: هرجع في كلامي وحسن عارف هعمل ايه.
حسن بنفاذ صبر: خلاص يا ماما معلش اعملي اللي هي عاوزاه.
عايدة بسخرية: السنيورة عاوزة ايه.
علياء ببرود: تمضوا هنا انتو الاتنين علي وصل امانة ب مائة الف جنية.
حسن بصدمة هو وعايدة: نعمم انتي اتجننتي.
علياء بخبث: بضمن حقي وبعدين دي حتة ورقة هتتمضي وتترمي بعد اما يرجع لي دهبي الضعف زي ما حسن وعدني.
عايدة بذهول: الضعف انت سامع مراتك بتخرف بتقول ايه.
حسن بغضب: علياء احنا متفقناش علي كدا وصل امانة ايه دا اللي امضي عليه انا وامي.
علياء بهدؤء: دي هتفضل حتة ورقة ك ضمان حقي عشان اللي امك قالته عليا للجيران.
عايدة اتوترت: هتكدبي بقا.
حسن: قالت ايه.
علياء بهدؤء: قالت لام محمد اللي في العمارة يلي قصدنا اني ضيعت دهبي و متجوزاك طمع.
حسن بصدمة: علياء انتي واعية لكلامك.
علياء ببرود: اه وتقدر تسال ام محمد.
عايدة بتوتر: اكيد متفقة معها انا هقول كدا ليه بقولك ايه يا حسن انا خلاص مش عاوزة حاجة و ربنا يسامحك انت ومراتك بقا.
حسن بهدؤء: علياء انتي اكيد فاهمه غلط وام محمد بتوقعكم في بعض.
علياء بصت له بسخرية وهو بص لامه: معلش يا امي شيطان ودخل بينا.
عايدة بدموع تمثيل: خلاص مش عاوزه حاجه ورحمة ابوك مش هاخده .
دخلت الاوضة ورزعت الباب وراها .
علياء بصوت عالي: ليه يا حماتي بس زعلتيني بس اقولك وقت ما تحتاجي حاجه قولي لي.
حسن بغضب: عاجبك كدا.
علياء ببرود: انا مالي روح فرحها وقولها انك هتبقا اب لحسن تخصامك.
طلعت علياء شقتها و حسن راح لامه .
عايدة بحزن زائف: حسن مراتك انا مش مستحملاها يابني عاجبك اللي هيا بتعمله معايا ده
حسن باس راسها: حقك عليا انا يا ست الكل متزعليش نفسك انا هعرفها غلطها بس بعدين مش دلوقتي لان غلط عليها الزعل.
عايدة بغضب وصوت عالي: غلط علي ميننن انت ياض اهبللل.
حسن بهدؤء: يا ماما علياء حامل ولسه في اول شهرين مينفعش الزعل ولا التوتر.
عايدة بصدمة: حامل.
حسن بفرحه: اه يا حبيبتي هتبقي تيتة قريب.
عايدة في نفسها: دا مش هيحصل.
حسن: ماما سرحتي فين.
عايدة فاقت من سرحانها: ها لا مفيش الف مبروك يا قلب امك.
حسن بحنان: الله يبارك فيكى يا ست الكل.
عند طارق.
بيتصل علي عايدة مبتردش بقا علي اخره.
صاحبه: ايه مالك قالب وشك ليه كدا.
طارق بغضب: عايدة مردتش عليا ب اه ولا لا انا عاوز الفلوس عشان الحق اخلع قبل ما ابنها يعرف.
صاحبه بسخرية: هو انت محسسني انه حسن له شخصية اوي دا علي نياته.
طارق بشرود: اسكت انت متعرفش حاجه حسن يبان كدا بس هو مش سهل خالص.
صاحبه: طب وهتعمل ايه.
طارق بمكر: هروح ليها بليل واخد الفلوس يلي هي جمعتها و بعدين اطلقها.
بليل.
علياء نزلت الشقه تحت عند عايدة كانت سامعه صوت غريب في الشقه .
نزلت علياء لقت حماتها لسه خارجه من اوضتها علياء : سهرانه لحد دلوقتي ليه يا حماتي تعالي أما اقعد معاكي اونسك شويه بدل الزهق ده
عايدة بتوتر: تونسيني اي انا هنام اطلعي ارتاحي.
علياء بشك: غريبة اول مرة تقولي كدا دا انتي ما بتصدقي انزل عشان اعمل ليكي اي حاجة.
عايدة لسه هتتكلم قاطعهم طارق اللي خرج من اوضة عايدة...
علياء بصدمه : انت ؟
#يتبع.....
#مكر_الإناث
#الكاتب_مصطفي_جابر